Новости Луганска и области

 



На главную
ПОЛИТИКА

Предварительный отчёт американских наблюдателей о ходе выборов в Луганской области

В редакцию «Обкома» поступил предварительный отчет делегация наблюдателей от Украинского Конгрессового Комитета США о ходе выборов в Луганской области. Приводим данный документ полностью.


Президентські вибори в Україні

31 жовтня 2004 р.

Попередній звіт

Групи офіційних міжнародних спостерігачів Українського Конгресового Комітету Америки (Луганська область)

Ми, як офіційні міжнародні спостерігачі призначені Українським Конгресовим Комітетом Америки та зареєстровані Центральною Виборчою Комісією України, подаємо наступний попередній звіт на основі задокументованих спостережень у Луганській області України.

Загальна інформація:

Група офіційних спостерігачів Українського Конгресового Комітету Америки схвалює проголошення дотримання Україною стандартів ОБСЄ щодо вільних та чесних виборів, які відображують волевиявлення виборців. Український Конгресовий Комітет Америки не підтримує жодного з кандидатів, партію або виборчій блок.

Делегація з 12 спостерігачів відвідала Луганську область України щоб підготувати звіт про дотримання міжнародних стандартів виборів. Перед днем виборів делегація спостерігачів мала змогу відвідати всі виборчі округи в Луганській області. Делегація знаходилася на території області протягом десяти днів, з 23 жовтня по 1 листопада 2004 р. У день виборів, 31 жовтня 2004 р., відбулися поїздки до всіх дванадцяти виборчих округів (номера від 105 до 116), метою яких було спостереження за виборчим процесом, що мав місце.

Перед днем виборів члени групи зустрілися з представниками чотирьох основних кандидатів на пост Президента (Мороз, Симоненко, Ющенко, Янукович), членами дільничних виборчих комісій (ДВК) і територіальних виборчих комісій (ТВК), представниками політичних партій, уповноваженими представниками кандидатів, офіційними (місцевими) спостерігачами призначеними кандидатами, іншими групами офіційних міжнародних спостерігачів, представниками ЗМІ та місцевим населенням.

МЕТА І ЗАВДАННЯ:

Цей звіт має на меті наступне:

По-перше, підвести підсумки спостережень проведених у дванадцяти виборчих округах Луганської області а особливу увагу звернути на події дня виборів;

По-друге, розробити рекомендації на основі визначених значних порушень.

У виборчому процесі в Луганській області були відмічені і деякі позитивні аспекти. З урахуванням статті 70(5) Закону України „Про вибори Президента України” (Закон про вибори), рекомендації подані в цьому звіті базуються виключно на фактах, що спостерігались, тому вони можуть бути відповідним чином задокументовані і використані для уникнення порушень у подальшому.

Загальні спостереження:

Делегація мала можливість спостерігати серйозні порушення у передвиборчій період. В основному, ці порушення можуть бути охарактеризовані як порушення принципу рівних можливостей для всіх кандидатів у проведенні агітації, що могло б забезпечити чесні вибори. В багатьох випадках відмічено перевагу місцевої влади на користь одного з кандидатів – Віктора Януковича.

Нижче перераховано деякі з головних порушень у передвиборчій період:

— Численні випадки порушень, коли кандидати не мали рівного доступу до об’єктивного висвітлення у ЗМІ;

— Незаконне використання державного адміністративного ресурсу на підтримку кандидата від влади;

— Тиск на окремих виборців, в ході кампанії кандидата від влади, метою якого убуло примусити виборців підтримати кандидата від влади та/або відмовитись від підтримки інших кандидатів;

— Використання державної влади для зриву агітаційної кампаній кандидатів, які нпредстівляють владу, або не агітували проти неї;

— Використання агітаційних матеріалів з порушенням закону;

— Неточності у списках виборців.

Крім того, існуюча система визначення складу ДВК і ТВК визначена Законом про вибори, не забезпечує об’єктивного ставлення до кожного з кандидатів. Основні кандидати мають можливість вводити до складу комісій своїх прихильників за допомогою інших кандидатів та/або виводити н6ебажаних осіб зі складу виборчих комісій. Оскільки рішення комісій приймаються більшістю голосів, існують можливості для маніпуляцій з результатами. Вірогідність систематичних порушень такого роду, на наш погляд, є досить високою, проте ми не стверджуємо, що кожний з основних кандидатів брав участь у таких маніпуляціях.

Окремі спостереження:

Підкуп, тиск або залякування виборців та волонтерів – ст. 157 Кримінального кодексу та ст. 64(6) Закону Про вибори

— Виключення студенту Луганського аграрного університету за участь у кампанії опозиційного кандидата (Ющенка) ТВК 105-ДВК 41

— Студентам погрожують виключенням з навчального закладу, якщо вони не голосуватимуть за кандидата від влади. Студентам запропонували підвищені оцінки, в обмін на співробітництво. ТВК 108-ДВК 14; ТВК 109-ДВК 1

— Інформація від волонтерів, щодо погроз фізичної розправи, знищення їхніх осель та втрати роботи, якщо вони не будуть голосувати за кандидата від влади. ТВК 109 – ДВК 1

— Виборці повідомляють, що їм пропонували 100 гривень за голосування за одного з кандидатів (Януковича). ТВК 107 – ДВК 32

— Членам ДВК наказували вносити додаткових виборців до списку виборців у день виборів без необхідної документації наданої ТВК або судом. ТВК 115 – ДВК 64, ДВК 105

— Студенти повідомляють, що їм обіцяли два місяці вільного відвідування, якщо вони проголосують за одного з кандидатів (Януковича) ТВК 105 – ДВК 41 (існують офіційні заяви).

— Виборці повідомляють, що мер міста наполягав на підтримці жителями кандидата від влади. ТВК 111-ДВК 92, ТВК 115 – ДВК 7.

— Члени ДВК вказували виборцям за кого голосувати. ТВК 115 – ДВК 91

— Робітники повідомляють, що керівник радив їм як голосувати і перевіряв їх присутність на ДВК, щоб впевнитись, що вони проголосували ТВК 113- ДВК 68, 69

— Виборці бачили роздачу безкоштовного пива на 2 ДВК однієї з ТВК. ТВК 105 – ДВК 63, 64

Порушення у списках виборців – ст. 31,32, 33, 34 Закону Про вибори

— Численні випадки недотримання закону, в т.ч. внесення у списки покійних виборців, голосування по декілька разів та відсутність виборців у списках виборців. ТВК 105 – ДВК 7,11,15,21,47,60,61,62, 65, 66, 67, 77; ТВК 106 – ДВК 4, 41, 59, 61, 62, 63, 65, 77; ТВК 108 – ДВК 14; ТВК 116 – ДВК 32, 36; ТВК 109 – ДВК 1, 16, 40; ТВК 111 – ДВК 17; ТВК 113 – ДВК 10.

— Більше 700 студентів внесено до списків виборців за 2 дні до виборів з вказівкою голосувати за одного з кандидатів (Януковича). ТВК 108 – ДВК 14/більше 200 внесено до списків в ТВК 105,ДВК 45/

— Численні порушення пов’язані з відсутністю нумерації сторінок на списках виборців, відсутністю нумерації виборців, невірно поставлені підписи та печатки на документації. ТВК 108 – ДВК 36, 79, 80; ТВК 108 – ДВК 82.

— Зникнення списків виборців з приміщень ДВК. ТВК 105 – ДВК 68/69 /Гол.-Нєчаєв/

— Більше 400 виборців внесено до списків виборців без належної документації та дозволу. ТВК 111 – ДВК 86,ТВК 105-ДВК 33

— Виборцям дозволили проголосувати більше одного разу або за фальсифікованими посвідченнями особистості. ТВК 105 – ДВК 45; ТВК 106 – ДВК 63.

— Зміни до списку виборців були внесені олівцем і стерті в день виборів. ТВК 115 – ДВК 7

Порушення пов’язані із урнами для голосування – ст. 70 (5), 74 (3), 75 (10) Закону Про вибори

— Переносна урна для голосування повернулася до ДВК у пошкодженому стані. ТВК 109 – ДВК 35

— Невірним чином запечатані урни для голосування та їх невірне зберігання. ТВК 108 – ДВК 79; ТВК 106 – ДВК 81

— Всупереч вимогам, переносні урни для голосування, які не використовувались, не були перевернуті догори. ТВК 108 – ДВК 77

— Всупереч вимогам, переносні урни для голосування не мали контрольного папірця. ТВК 110-ДВК 26; ТВК 111 – ДВК 4; ТВК 114 – ДВК 12

— Всупереч вимогам, урни для голосування не знаходились у полі зору членів ДВК протягом голосування. ТВК 110 – ДВК 33, 40, ТВК – 108, ДВК – 36, 34, 17

— Незапечатані урни для голосування знаходились у незручному місці та не знаходились у полі зору членів ДВК. ТВК 106 – ДВК 81; ТВК 114 – ДВК 32

— Місця для голосування встановлені таким чином, що заважали спостерігати за урнами для голосування членам ДВК та/або офіційним спостерігачам. ТВК 110- ДВК 33, 40; ТВК 115 – ДВК 91; ТВК 112 – ДВК 4; ТВК 108 – ДВК 17; ТВК 108 – ДВК 36

Утиск прав міжнародних спостерігачів та представників ЗМІ – ст. 28 (9), 69, 70 Закону Про вибори

— Офіційним міжнародним спостерігачам не дозволили пройти до приміщення ДВК. ТВК 108 – ДВК 36; ТВК 115 – ДВК 205; ТВК 112 – ДВК 8; ТВК 109 – ДВК 94

— Представникам ЗМІ не дозволили пройти до приміщення ДВК. ТВК 109 – ДВК 94

— Уповноваженому представнику одного з кандидатів (Миколи Грабаря) відмовили у доступі до ДВК. ТВК 109 – ДВК 1

— Міжнародному спостерігачу відмовили спостерігати за процедуроювидачі бюлетенів по списку виборців ДВК 108 – ДВК 79

— На довірену особу одного з кандидатів (Миколи Грабаря) скоєно напад біля ТВК. ТВК 113

— Міжнародним спостерігачам не дозволили супроводжувати переносні урни для голосування. ТВК 105 – ДВК 60, 61, 66, 67; ТВК 116 – ДВК 59

— Міжнародним спостерігачам відмовили у праві знімати на плівку роботу ТВК, що проводслась із порушенням вимог Закону. ТВК 113

— За міжнародними спостерігачами слідкували, їм погрожували та переслідували на автомобілі. ТВК 111 – ДВК 5

Порушення пов’язані з бюлетенями та приміщеннями для голосування – ст. 28 (10), 74, 76 (4), 78 Закону Про вибори

— У бюлетенях заздалегідь поставлені позначки на користь кандидата Януковича. ТВК 105 – ДВК 40; ТВК 111 – ДВК 17

— Приміщення для голосування замалі. ТВК 105 – ДВК 6,7,41, 62; ТВК 108 – ДВК 17; ТВК 111 – ДВК 16, 19, 92; ТВК 109 – ДВК 1

— Всупереч вимогам, використовувались бюлетені без номеру ДВК. ТВК 114 – ДВК 1; ТВК 115 – ДВК 38

— Невідповідне вимогам зберігання та переміщення бюлетенів. ТВК 108 – ДВК 36; ТВК 111 – ДВК 87; ТВК 113 – ДВК 21

— Робітники міліції знаходились у приміщеннях для голосування. ТВК 105 – ДВК 7, 40, 41; ТВК 108 – ДВК 36, 79, 84; ТВК 109 – ДВК 40; ТВК 111 – ДВК 5; ТВК 113 – ДВК 49; ТВК 114 – ДВК 22; ТВК 116 – ДВК 59

— Незаконна агітація у день виборів. ТВК 109 – ДВК 40; ТВК 111 – ДВК 17, 92; ТВК 112 - ДВК 7; ТВК 123 – ДВК 23

— Невірний підрахунок бюлетенів. ТВК 107 – ДВК 35; ТВК 111 – ДВК 1

— Біографії кандидатів розміщені з порушенням вимог. ТВК 115 – ДВК 149; ТВК 111 – ДВК 87

— Більше однієї людини знаходиться у кабінці для голосування. ТВК 115 – ДВК 149; ТВК 111 – ДВК 19

Порушення пов’язані з роботою ТВК і ДВК – ст. 78, 79, 81, 82 закону Про вибори

— ТВК звільнила кількох членів ДВК призначених опозицією на останніх стадіях виборчої кампанії. ТВК 109 – ДВК 1, 10, 16, 35, 40; ТВК 110 – ДВК 85; ТВК 115 – ДВК 132

— Протоколи підрахунків голосування були підписані до завершення голосування. ТВК 108, ТВК 109 – ДВК 16

— Члени ТВК не виконали контрольну функцію відносно офіційних протоколів та інших документів поданих ДВК. ТВК 108; ТВК 109; ТВК 115 та інші

— Офіційні протоколи ДВК та супроводжуючі документи були доставлені на засідання ТВК невпорядкованими або відкритими. ТВК 109; ТВК 111; ТВК 115 та інші

— Офіційні протоколи доставлені до ТВК підготовлені та опечатані з порушеннями. ТВК 115 – ТВК 38, 68, 166

— ТВК з порушеннями „виправляла” офіційні протоколи, не звертаючись до ДВК. ТВК 108; ТВК 109; ТВК 111; ТВК 115 та інші

— Після ухвалення рішення про складання окремими ДВК уточнених протоколів, їх оформили у приміщенні ТВК без проведення відповідних засідань ДВК

Висновки:

>Делегація Комітету Конгресу українців Америки в Луганській області дійшла висновку що вибори на дільницях, де працювали спостерігачі, не були відкритими, чесними, таємними, вільними та прозорими.

Порушення такого роду переконують громадян України в тогму, що результати виборів були визначені заздалегідь. Місцеві виборці втрачають довіру до існуючої системи і бояться, що їх будуть переслідувати, якщо вони повідомлять про будь-які порушення або навіть незначні відхилення від Закону Про вибори.

В результаті, існує гостра необхідність у діях всіх сторін, спрямованих на ліквідацію перерахованих вище порушень, з метою відновлення довіри до системи та демонстрації порушникам наслідків їх дій. Так само офіційні особи від кожної з сторін, уповноважені представники кандидатів та місцеві спостерігачі повинні ретельніше повідомляти щодо порушень і робити це достатньо активно, щоб уникати повторення порушень.

Також стало зрозуміло, що численні члени ДВК і ТВК не достатньо обізнані з Законом Про вибори. Це означає, що члени ТВК і ДВК потребують додаткового навчання. Виборці також виграють від більшої обізнаності із своїми правами, відповідно до Закону Про вибори. Це допоможе зменшити кількість неточностей у списках виборців, і зробить їх менш вразливими до загроз та стороннього впливу.

Оскільки ЗМІ Луганської області не є об’єктивними та вільними, як і в багатьох регіонах України, делегація Комітету Конгресу українців Америки рекомендує українським та закордонним службам новин розпочати активне висвітлення виборів з метою поширення правдивої інформації та зниження кількості порушень у ході виборів.

Рекомендації:

Відповідно до даних цього звіту, Делегація Комітету Конгресу українців Америки в Луганській області пропонує наступні рекомендації:

— Своєчасне та сумлінне переслідування порушень Закону Про вибори та кримінального кодексу. Окремо розглянути питання про дострокове припинення повноваженнь ТВК у Луганській області та затвердження нових іх складів

— Додаткове навчання членів ТВК і ДВК відповідно до вимог Закону Про вибори та інших норм;

— Реформування Закону Про вибори у частині складу ДВК і ТВК, з метою уникнення необ’єктивного або ангажованого представництва в них;

— Інтенсивна програма громадянської освіти стосовно прав виборця та таємниці голосування;

— Розглянути питання щодо звернення до відповідних органів влади з метою притягнення до відповідальності керівників тюрем, лікарень та інших установ де знаходилися спец. ДВК, які н допускали як внутрішніх, так і міжнародних спостерігачів у приміщення для голосування для здійснення спостереження за процедурами голосування вибрців та встановлення результатів голосування

— Встановити Закон Про вибори, особливо процедуру охорони виборців, уповноважених представників кандидатів та спостерігачів, що повідомляють про порушення;

— Забезпечити гарантований рівний доступ всіх кандидатів до ЗМІ;

— Відповідно до Закону Про вибори, створення посади агента моніторингу з правом накладання штрафу або інших заходів, у випадках коли державна влада надає підтримку одному з кандидатів у тій чи іншій формі;

— Також надати таким агентам моніторингу право накладати штраф або інші заходи на представників державної влади, які протидіють кандидатам або впливають на законні дії в рамках виборчої кампанії.

— Ширший доступ до списків виборців для загалу виборців перед виборами та громадська освіта щодо необхідності перевірки точності списків виборців;

— Виявити всіх осіб, причетних до внесення помилок у списки виборців для голосування та поставити питання щодо їх притягнення до юридичної відповідальності;

— Створення реєстру виборців як незалежного від держави органу, що здійснював би реєстрацію та тісно спів діяв з чесним урядом.


 
Другие материалы по теме:

31.10.2004, 23:52 Сумасшедшие Луганщины таки за Януковича

31.10.2004, 23:26 Многочисленные нарушения зафиксировали наблюдатели Александра Мороза на Луганщине

31.10.2004, 21:33 114 округ, 47 участок: наблюдателей выгоняют, урны не опечатывают!

31.10.2004, 19:44 Хроника нарушений на избирательных участках Луганской области

31.10.2004, 17:22 В Славяносербском районе накануне выборов на 70 км перенесли избирательный участок, в Лисичанске обнаружены урны для подтасовки

31.10.2004, 14:59 Наибольшее число нарушений зафиксировано на избирательных участках Луганской области

31.10.2004, 12:50 В луганский СИЗО пустили только проправительственных наблюдателей